Zakladateľ značky Byredo, Ben Gorham, je nekorunovaným kráľom niche parfumov. Viaceré vône od Byredo sa postupne stali ikonami voňavého sveta a nechýbajú na poličkách it girls či rôznych influencerov. V niektorých okamihoch až nebezpečne balansujú na hrane mainstreamovej obľúbenosti. Možno príde čas, kedy budeme musieť prehodnotiť zaradenie niektorých Byredo parfumov v niche kategórii a vybrať ich „zo škatuľky“ vôní pre úzky okruh nadšencov a parfumových snobov. U 1996 však toto nebezpečenstvo nie je bezprostredné, pretože sa zdá byť dostatočne špecifická.

byredo.com

Rok: 2013

Nos: Olivia Giacobetti and Jerome Epinette

Zloženie:

Hlava: čierne korenie, borievka

Srdce: koža, kosatec, fialka

Základ: čierna ambra, pačuli, vanilka

Popis:

Tripartitum zložiek borievka, koža, pačuli uzavrelo dohodu o svojej výraznosti a udávajú hlavný charakter vône. Parfémová voda sa otvára borievkou, koža dlho nezaostáva a vo svojej výraznej autentickosti sa nenechá zahanbiť. Nasleduje pačuli, nasladlé, zemité, silné.  Jemne púdrový kosatec a fialka uhládzajú túto aromatickú zmes a obrusujú jej výrazné hrany, čím vytvárajú dojem akejsi útulnosti.* Podľa môjho nosu vôňa zachytáva transformáciu dreva v rôznych podobách. Horiace, dymiace, tlejúce, sladké, aj vlhké. Neskôr sa kompozícia zjemňuje, je viac zemitá a ambrovo nasladlá a pôsobí ako hrejivé objatie.

*Čím viac som vôňu skúšala, tým viac ma oslovovala kombinácia kože s fialkou a transformácie dreva ustúpili do úzadia ako podporná dejová línia.

beautyscene.net: Fotografia Kirsten 1996 a balenie vône

Pocit, ktorý vyvoláva:  

Rozpráva mnoho príbehov a prebúdza predstavivosť.

Večer pri ohni v lese, bezstarostné obdobie, kedy ľahkosť hrá hlavnú úlohu dní. Vlasy voňajúce dymom, jemná vlhkosť zeminy, v ktorej ostávajú odtlačky stôp, pod nohami praskajú popadané halúzky, drevo ako zdroj tepla a vône. Pod stromami, kúsok od ohňa pohodený kožený batoh po dedkovi, jemne zahriata koža v blízkosti ohňa okolo seba šíri vôňu sladkej nostalgie.

Drevená chata uprostred lesa s vysokými, mohutnými stromami, zariadená koženým nábytkom a doplnkami, kde nechýba ani často používaný krb.

Hrejivé objatie. Nostalgia a tichá radosť nad spomienkami.

byredo.com

Dojem:

omamná, drevitá, kožená, zemitá, nasladlá, výrazná, nostalgická. Kvalitná a inšpiratívna. Surová vo svojej úprimnosti, úprimná vo svojej surovosti. Nehrá sa na jemnú, nebojí sa odhaliť aj svoje temné stránky, ktoré stavia na obdiv.

cafleurebon.com: Pôvodné balenie EDP určené pre úzky okruh osôb

Zaujímavosti:

Podľa oficiálneho popisu je cieľom značky tlmočiť spomienky, emócie a zážitky. V prípade vône 1996 išlo pôvodne o nepredajnú limitovanú edíciu parfumu, ktorý bol vytvorený pre dvojicu fotografov Inez a Vinoodh (Inez van Lamsweerde a Vinoodh Matadin). Vôňa je inšpirovaná okamihom a nostalgiou – fotografiou s názvom Kirsten 1996, ktorá vznikla v uvedenom roku a zachytila ju spomínaná dvojica fotografov. Fotografia zdobila pôvodnú darčekovú krabičku vône, ktorá bola v limitovanom počte 100 osôb (iný zdroj – cafleurebon.com uvádza 143 osôb) – určená pre priateľov a rodinu fotografov. Neskôr súhlasili s tým, aby išla parémovaná voda do oficiálneho predaja.

Práca spomínaného kreatívneho fotografického dua je známa všetkým milovníkom módy a vôní a možno o tom ani nevedia. Okrem iného nafotili kampane pre značky Chanel (posledná kampaň Coco Mademoiselle), Chloé (nádherná kampaň Love), Narciso Rodrigues (Narciso Rodrigues  for her), Gucci (Gucci by Gucci) či Dior (J´adore). Viac z tvorby si môžete pozrieť aj na oficiálnej stránke https://www.inezandvinoodh.com.

Zdroje:

https://www.byredo.com
https://www.beautyscene.net
https://cafleurebon.com

Dust Magazine

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.