Veľké jablko. Mesto, ktoré nikdy nespí. Nekonečná inšpirácia pre množstvo ľudí a umeleckých diel. A ako inak, inšpirácia pre vznik mnohých parfémov. Spoznajme jeho podobu zachytenú Carolinou Herrerou v dnes už legendárnom parféme.
Nos: Alberto Morillas
Rok: 1997
Zloženie:
Hlava: pomarančový kvet, bergamot, mandarínka
Srdce: Ľalia, frézia, gardénia, jazmín, ruža, konvalinka, pivonka
Základ: Pižmo, santalové drevo
212 má stelesňovať a zachytávať New York a život v ňom. Carrolina Herrera má blízko k tomuto mestu, keďže tam začínala a dlho pôsobila počas svojej kariéry módnej návrhárky. Vo svojej typickej uniforme – bielej košeli – je stelesnením elegancie a nadčasovosti. Tieto dva atribúty premietla aj do 212-tky, ktorá sa naozaj stala nadčasovým parfémom zachytávajúcim výpoveď svojej doby. Ponúka možno zidealizovaný, ale o to lákavejší obraz mestského života, v ktorom má ísť o vzájomnú symbiózu mesta a ženy v ňom žijúcej. Ženy, ktorá nezabúda na seba a snaží sa nestratiť svoju jedinečnú tvár v jeho preplnených uliciach pulzujúcich životom.
A čo má číslo 212 spoločné s New Yorkom? Ide o telefónny kód Manhattanu a podľa tvorcov má ísť o vôňu pre mladú ženu žijúcu vo veľkom meste – moderný, charizmatický a optimistický symbol energie a zvedavosti.
Popis
Vôňa sa naozaj otvára energicky sviežosťou mandarínky. Svieži obláčik dopĺňa pomarančový kvet. Eleganciu vôni prepožičiava bohatá kytica bielych kvetov, ktoré tvoria skutočné srdce parfému. Všetko ukotvuje drevitá a hrejivá vôňa santalu. Kvetinová, nekomplikovaná kompozícia dokázala zachytiť atmosféru obdobia, v ktorom bola vytvorená. Je pomerne ľahká, ale pritom príjemná a decentná. Napriek sviežemu úvodu a ľahšiemu charakteru je základ vône hrejivý ako kašmírový sveter (Donna Karan Cashmere Mist chýbaš) a padne ako uliata.
Pocit, ktorý vyvoláva
Vôňa čímsi evokuje mesto po daždi. Pripomína prechádzku mokrými ulicami s úsmevom na tvári a akousi ľahkosťou. Vytvára príjemný parfémový obláčik. 212 je ako spomínaný hebký sveter – človek sa v ňom cíti pohodlne aj v zlom počasí (alebo naladení). A má aj ďalšiu tvár. Pripomína tiež prebudenie do daždivého rána, keď nie je potrebné nikam sa náhliť a preto je lepšie podľahnúť lenivosti, zostať vo vyhriatej, mäkkej posteli a vychutnávať si atmosféru pohody.
Dojem
Elegantná, ale nie strohá. Pohodová, no nie upätá. Má nadhľad, je autentická a na nič sa nehrá. Nie je strojená a príliš sa nesnaží byť nezabudnuteľná. Netvári sa, že je osudová. A aj napriek tomu, alebo možno práve preto vie, ako zanechať dojem, aj keď sa nesnaží. Svojou nenútenosťou sa stala legendou.
Zaujímavosti
Pôvodná reklamná kampaň k tejto vôni dlhodobo patrí k mojim obľúbeným. Zapamätateľná. Intímna. Zachytávajúca fragmenty príbehov a mesto z rôznych uhlov pohľadu. New York tu vždy zohráva určitú úlohu a dotvára úžasnú atmosféru spolu s tlmenými farbami či čiernobielym prevedením fotografií. Krehký, nehlučný príbeh, ktorý sa ľahko zapíše do pamäte.
Vôňa sa dočkala mnohých podôb a verzií, ktoré už tvoria naozaj dlhý zoznam a ktorých uvádzanie sa tak trochu vymklo z rúk (napríklad Sexy 2004, NYC Splash 2008, VIP 2010, Ice 2010, Summer 2013, Surf 2014, VIP Rosé 2014, VIP Club Edition 2015, NYC Pills 2016, Wild Party 2016, On Ice 2019, VIP Red 2020, Heroes 2021, Heroes Forever Young 2022, VIP Smiley 2022, 212 VIP Love NY 2023, VIP Black 2023).
V niektorých prípadoch variácií názvy napovedajú, že vône mohli stratiť čosi zo svojho nadhľadu alebo sa príliš snažia byť mladistvé, cool a jedinečné. U niektorých tento dojem potvrdzujú aj príliš názorné flakóny. A ako v živote, tak aj pri mnohých legendárnych parfémoch sa naskytá otázka, ako dlho je možné stavať na úspechu pôvodného výtvoru? Dokedy recyklovať počiatočnú myšlienku a držať sa jej? A kedy, naopak, nastane čas pustiť sa celkom nových, originálnych projektov?
Zdroj obrázky:
pexels.com, archív nightandday, vivantis.sk